Köpvillkor, Returpolicy och Integritets- och cookiepolicy

ALLMÄNT
Allmänna Villkor gäller för alla ordrar på charisma.se och omfattar alla inköpsavtal som gäller mellan konsument och Charisma. Vi uppmanar dig att läsa dessa villkor i sin helhet innan du lägger en beställning. Dessa villkor kan uppdateras och varieras därför vi ber dig att läsa villkoren före varje beställning du placerar i webbshopen.

Charismas Allmänna Villkor reglerar alla ordrar som läggs av kunden (kan även refereras till som ”dig” eller ”kunden”) på domänen charisma.se, alla underdomäner, såsom mobila hemsidor och applikationer, från det tillfälle du lägger din order till dess att du betalar och erhåller din order. Genom att köpa en produkt medger du ditt godkännande att vara juridiskt bunden till våra Allmänna Villkor.

I våra Allmänna Villkor gäller följande termer så som dom beskrivs nedan:

a) “Hemsidan” betyder domän, underdomäner som tillhör charisma.se och mobila applikationer
b)  ”Du” betyder kunden som genomför en order
c)   ”Kunden” betyder den individ som genomför en order
d)   ”Arbetsdag” betyder den dag som inte är (i) en lördag eller söndag, heller inte (i) en röd dag i kundens land.
e)   ”Order” betyder det köp av produkter som genomförs av Kunden på Hemsidan
f)   ”Innehåll” betyder all text, grafik, videor, bilder och all annan information som publiceras på Hemsidan.
g) ”Kontrakt” betyder det köp du gör av produkter i enlighet med dessa Allmänna Villkor

Företagsinformation

Charisma by Grenness AB
Nabbenbergsvägen 2
462 40 Vänersborg
Sverige
hi@charisma.se

Organisationsnummer: 559212-545
Momsregistreringsnummer: SE55921254501



AVTAL & BESTÄLLNING
Ett bindande köpeavtal ingås så snart din beställning har bekräftats av oss och en orderbekräftelse har skickats från Charisma till den e-postadress du angav.

För att beställa i webbshopen måste du vara minst 18 år och inte under förmyndarskap. Charisma förutsätter att minderåriga som utför inköp på hemsidan, skickar sanningsenlig information om sin ålder och / eller har det nödvändiga samtycket från deras förmyndare för att köpa varan / föremålen. Om inte, kan köparen bli ansvarig för eventuella kostnader som ett ogiltigt avtal kan innebära.

Vår hemsida kommer att steg för steg visa dig hur du lägger din order och slutför ditt köp. En sammanställning av din information kommer att visas innan du slutför ditt köp i kassan. Vi råder dig att kontrollera alla uppgifter noggrant innan du genomför ditt köp då vi inte kan garantera att ändringar kan utföras i efterhand.

Om en produkt råkar vara slut i lager innan statusen har uppdaterats korrekt i webbshopen, kommer du meddelas via e-post. Om felaktig prisinformation har visats på webshopen, där du antingen betalat för mycket eller för lite, kommer du att erbjudas att antingen köpa varan till rätt pris eller så avbryter vi ordern. Charisma förbehåller sig rätten att avslå eller upphäva ett köpeavtal om bedrägerier eller andra handlingar som liknar bedrägerier, såsom olaglig användning av andras kreditkort, kan misstänkas. 

Parterna är överens om att vi inte kan garantera att färgerna i webbshopen i detalj återspeglar produktens färger. Färgerna kan återspeglas på olika sätt beroende på till exempel din dator eller telefonskärm, grafikkort och datorns inställningar. Vi strävar alltid efter att fotografera i olika miljöer och på olika kroppsformer för att så sanningsenligt som möjligt guida våra kunder. 

PRIS & BETALNING
Vi samarbetar med en auktoriserad betalningstjänst leverantör (PSP) som behandlar dina personuppgifter i enlighet med den internationella säkerhetsstandarden PCI DSS, som utvecklats av internationella kreditkortsföretag som VISA och MasterCard. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) i krypterad form och alla kortuppgifter och betalningsinformation kommer att skyddas och behandlas med hög säkerhetsnivå.

Priserna på hemsidan är aktuella priser och kan ändras när som helst. Charisma är inte bunden av prisindikationer på hemsidan som köparen rimligen eller uppenbarligen måste förstå är felaktiga och som till exempel har uppstått på grund av tekniska problem i webbplattformen eller priser som har manipulerats av kunden. Priserna är inklusive lokal moms och betalas i den valuta som anges i webbshoppen. För icke-EU-kunder kan din lokala tullmyndighet åläggas tilläggsavgift, tullar och andra avgifter vid din import till gällande priser. 

Alla kampanjer med nedsatta priser är under begränsad tid. Flera erbjudanden kan normalt sett inte kombineras. En rabattkod eller kupong är endast giltig en gång per kund och inköp. Så länge inte annat uppges är koden endast giltig på ordinarie pris (ej rea) och kan inte kombineras med andra rabatter.

Vid uppenbart missbruk av erbjudanden, såsom kuponger och kampanjkoder, förbehåller vi oss rätten att avbryta den aktuella ordern.

Kampanjer och rabattkoder gäller endast för nya beställningar och kan inte tillämpas retroaktivt.

FRAKT & LEVERANS
Vi strävar alltid efter att leverera din order så snart som möjligt. Normalt behandlas din order inom 2 arbetsdagar efter din orderbekräftelse och kan förväntas levereras inom 1-4 arbetsdagar inom Sverige och 2-15 arbetsdagar på internationella ordrar. Leveranstider är endast uppskattningar och kan ta längre tid än normalt under högsäsong (t ex Jul, Black week och andra kampanjer). Den utlovade leveranstiden startar från det att du mottar din leveransbekräftelse från oss. Vid en försening av leverans på mer än femton (15) arbetsdagar efter den beräknade leveranstiden, kan du avbryta din beställning med förbehåll för skriftligt meddelande till oss. I så fall kommer vi stå för vårt ansvar för förseningen och betala tillbaka beloppet för ordern till dig. Om beställningen redan har skickats måste du först returnera varan till oss innan en sådan kredit kan göras. Fraktkostnaden kommer att anges i orderöversikten innan du skickar in din beställning.  Våra transportörer levererar inte under helger eller på röda dagar.

Du måste ange en korrekt och fullständig adress information i din order då vi inte kan garantera att det kan ändras efter att du slutfört ditt köp. Kunden är ensam ansvarig för eventuella leveransfel på grund av bristande information eller fel på leveransadressen i sin order. Om man inte angett korrekt adress och paket går i retur på grund av detta kommer Charisma ha rätten att ta ut en retufraktavgift för detta. 

Vid en eventuell retur återbetalas inte frakten för leveransen. 

Vi levererar för närvarande till de flesta länder men får inte leverera till vissa länder utanför Europeiska unionen. Om du har en förfrågan om huruvida vi skickar till en viss plats, kontakta vår kundservice. Vänlig var uppmärksam på att beställningar kan fastna i tullen och debiteras för beställningar utanför Europeiska unionen. Du uppmanas att inspektera levererade varor vid leverans och rapportera eventuella avvikelser som hittats.


RETURRÄTT, ÅNGERRÄTT OCH ÅTERBETALNINGAR
Som konsument har du alltid 14 dagars ångerrätt, men vi erbjuder 30 dagars öppet köp.

Returrätt
Vi erbjuder dig 30-dagars retur på ditt köp, räknat från det datum du beställer varorna. Artiklarna ska returneras oanvända, i säljbart skick och i sin ursprungliga förpackning. 

Felet bör anmälas snarast efter att ha upptäckts. Att reklamera en vara inom två månader anses vara inom skälig tidsram. Om du upptäcker att ett föremål levererat av oss till dig är defekt, bör du snarast möjligt kontakta vår kundservice med ett formellt klagomål. Detsamma gäller om du identifierar att en produkt har skadats under transporten eller om du identifierar andra avvikelser i leveransen, t.ex. att antalet varor eller produktmodell som levereras inte överensstämmer med din beställning. Returer här nedan ska skickas till kundtjänst eller till den adress som specifikt instrueras av oss. 

För att Charisma ska kunna fullfölja en påbörjad retur som saknas eller på annat sätt påverkats under leveransen, krävs det att kunden följt de returinstruktioner som står angivet på vår webshop.

Ångerrätt
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) har du som konsument (privatperson) 14 dagars ångerrätt från dess att du mottagit din beställning, antingen helt eller delar av den. För att nyttja din ångerrätt behöver du meddela vår kundservice skriftligt, och sedan returnera ordern inom 14 dagar från det att du kontaktat oss. Detta skall göras till vår kundservice.

Återbetalningar
När vi har behandlat din retur kommer du att få en återbetalningsbekräftelse till din e-postadress. Du kommer att få din återbetalning inom fjorton (14) arbetsdagar. Vi kommer att återbetala dig det betalda beloppet. Alla återbetalningar kommer att göras med samma betalningsmetod Du använde när Du genomförde ditt köp. Har du använt ett presentkort kommer detta i första hand att återbetalas till, resterande summa till annan använt betalsätt. Har du pausat din faktura hos din betalningsleverantör kommer ett förfallodatum tillfälligt skjutas upp. När din retur hanterats och en återbetalning gjorts kommer denna “paus” hävas och en faktura betalas. Charisma ansvarar inte för att eventuella påminnelseavgifter eller förseningskostnader skickas ut av betalningsleverantören.

Skadade produkter
Charisma säkerställer att alla produkter noggrant kontrolleras i kvalitetskontroll innan de skickas till våra kunder. Vi arbetar hårt för att undvika uppkomst av skador eller defekter i våra produkter. Om du upptäcker att ett föremål trots detta är skadat eller på annat sätt defekt kommer du att erbjudas en återbetalning eller ha möjlighet att beställa produkten på nytt, om en ny är tillgänglig. Om det skadade objektet följde en order som innehåller andra inköpta varor, kommer kostnaden för den ursprungliga leveransen inte att återbetalas. Du uppmanas att alltid granska dina mottagna produkter redan vid leverans och så snart som möjligt rapportera eventuella avvikelser från din orderbekräftelse till oss.

LAG OCH TVIST
Dessa Allmänna Villkor regleras och tolkas i enlighet med svensk lag. 

Kontrakt som ingåtts via Hemsidan samt eventuell tvist som uppstår ska regleras av svensk lag. En vänskaplig lösning ska övervägas innan eventuella rättsmedel. Om lösningen skulle misslyckas hänvisas ärendet över via svenska domstolar som har en icke-exklusiv behörighet att tvisten.. Denna bestämmelse får inte beröva europeiska konsumenter från sina nationella lagstadgade rättigheter.

 

HAR DU FLER FRÅGOR?
Om du behöver hjälp med din beställning, var god kontakta vår kundtjänst på hi@charisma.se eller titta i vår FAQ-sektion. Vi kommer att svara på din förfrågan inom 48 timmar från måndag till fredag.

Returpolicy

RETURPOLICY
Vi är stolta över att ge dig kvalitetsprodukter för att hjälpa dig skapa dina alldeles egna Charisma ögonblick. Vi vet också att det inte alltid går som man tänkt sig.

Om du av någon anledning inte är helt nöjd med ditt köp kan du använda vår returetikett som kostar 59 kr. Vi erbjuder en utökad ångerrätt förutsatt att produkten är ny, i originalförpackning och alla fysiska etiketter fortfarande är fästa på varan. Den utökade ångerrätten gäller från dag 14 till 30. Vid den lagstadgade ångerrätten på 14 dagar kommer vi bedöma om produkten har blivit använd i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion och eventuell värdeminskning av produkten kan vara aktuell om så är fallet. Vår returfrist gäller 30 dagar från den dag du beställer din vara. Om returfristen har löpt ut kan vi tyvärr inte erbjuda dig en retur eller byte.


PRODUKTENS SKICK VID RETUR
Inom ångerrätten får du naturligtvis lov att prova produkten, men vi tar inte emot returer om den returnerade produkten inte är i nyskick, inte är i originalförpackning, saknar någon av etiketterna, luktar av parfym eller andra lukter, har utsatts för rök, har tvättats, har spår av pälsdjur, inte har packats ordentligt för retur, har uppsprättade sömmar eller har sytts om eller modifierats på något sätt.

REKLAMATION
I de sällsynta fall du får en defekt produkt ber vi om ursäkt för eventuella besvär som orsakas. Kontakta kundservice så snart du upptäcker problemet, så guidar de dig. Vi granskar ditt ärende och återkopplar därefter med en lösning.


SÅ RETURNERAR DU
Klicka på länken nedan för att komma till vår returportal:

Om du har några frågor eller stöter på några problem angående din retur eller byte, vänligen kontakta oss på hej@charisma.se så hjälper vi dig gärna.

Integritets- och cookiepolicy

För att säkra en trygg köpupplevelse hos Charisma kan du här hitta information om hur vi samlar in data, hur dessa data används samt hur de behandlas. När du godkänner Charismas köpvillkor godkänner du också vår generella Integritets- och cookiepolicy. Vi gör allt för att säkra fullständig transparens.

1. Vi är dataansvariga - hur kan du kontakta oss?
Charisma by Grenness AB
Nabbenbergsvägen 2
462 40 Vänersborg
Sverige
hi@charisma.se

Genom att använda www.charisma.se accepterar du att vi behandlar dina personuppgifter i enlighet med denna policy. Vi värnar om din personliga integritet och skyddar dina personuppgifter på säkrast möjliga sätt. Vi behandlar dessutom bara uppgifter som är absolut nödvändiga.

2. Ändamål och rättslig grund för behandling av dina personuppgifter
Personuppgifter inkluderar all information som kan användas för att identifiera en person, inklusive men inte begränsat till, för- och efternamn, ålder, kön, privatadress eller annan fysisk adress, e-postadress eller andra kontaktupplysningar, oavsett de kan kopplas till ett privat boende eller en arbetsplats.

Vilka personuppgifter samlar vi in och behandlar? Som huvudregel kan du använda vår webbplats utan att ge oss information om vem du är eller meddela oss personuppgifter. Charisma behöver emellertid vissa personuppgifter för att kunna ingå avtal med dig samt leverera nyheter och andra tjänster till dig. Vi samlar endast in de personuppgifter som är nödvändiga för dessa syften.

3. Kategorier av personuppgifter
När du handlar hos oss behöver vi följande uppgifter för att kunna leverera varan till dig:
Namn, adress, telefonnummer och e-postadress.

Företaget behandlar inte personligt identifierbara uppgifter om dig från tredje part och sparar heller inte information om betalningsmedel, såsom exempelvis kortnummer på betalningskort, bankkontonummer och liknande.

4. Mottagare och kategorier av mottagare
Det är endast i den egna verksamheten som personuppgifter om våra kunder används. Charisma har riktlinjer för vem som ska ha tillgång till dessa. Det handlar uteslutande om de ansvariga för webbshoppen och de ansvariga för leverans.

Därutöver kan ansvariga för kundtjänst använda informationen med syfte att hjälpa kunderna med frågor om leverans, produkterna i sig med mera.

5. Radering av uppgifter
Charisma sparar personuppgifter som registreras hos Charisma i fem år, detta av bokförings- och skattemässiga skäl.

6. Rätt att dra tillbaka samtycke
Du har alltid rätt att få information om vilka uppgifter vi har registrerat om dig. Du har också alltid rätt att när som helst dra tillbaka ditt samtycke.

Om du vill begära ut information/dra tillbaka ditt samtycke, ska du kontakta oss på hej@charisma.se. 

Om du väljer att ta tillbaka samtycket påverkar det inte lagligheten i vår behandling av dina personuppgifter mot bakgrund av tidigare meddelat samtycke fram till den tidpunkt som du tar tillbaka samtycket. Om du motsätter dig insamling och behandling får det verkan först från denna tidpunkt.

Du kan alltid begära att felaktiga uppgifter ska rättas.

7. Dina rättigheter
Enligt Dataskyddsförordningen och nationella regler har konsumenter ett antal rättigheter i förhållande till ett företags behandling av personuppgifter. Om du vill använda dina rättigheter ska du kontakta oss.

7.1. Rätt att se behandlade data (insynsrätt)
Du har rätt att få insyn i de upplysningar vi behandlar om dig.


7.2. Rätt att begära rättelse
Du har rätt att begära att oriktiga uppgifter om dig ska rättas.

7.3. Rätt till radering/rätten att bli bortglömd
I vissa fall har du rätt att få personuppgifter raderade innan tidpunkten för vår generella radering (fem år).

7.4. Rätt till begränsning av behandling
Du har i vissa fall rätt att begära begränsad behandling av dina uppgifter. Om denna möjlighet är öppen för dig får vi framöver endast behandla uppgifterna - förutom för ekonomiska syften - med ditt samtycke eller utifrån ändamålet att rättsliga krav kan läggas fast, göras gällande eller försvaras, eller för att skydda en person eller viktiga samhällsintressen.

7.5. Rätt att invända mot behandling
Du kan i vissa fall ha rätt att invända mot vår i övrigt lagliga behandling av dina personuppgifter. Du kan också göra invändningar mot behandling av dina uppgifter i samband med direkt marknadsföring.

7.6. Dataportabilitet
Du har i vissa fall rätt att erhålla dina personuppgifter i ett strukturerat, allmänt gångbart och maskinläsbart format samt att flytta dessa personuppgifter från en dataansvarig till en annan utan hinder.

Du kan läsa mer om dina rättigheter i Datainspektionens vägledning om de registrerades rättigheter, som du hittar på www.datainspektionen.se.

8. Klagomål till Datainspektionen
Du har rätt att skicka in ett klagomål till Datainspektionen om du är missnöjd med hur vi behandlar dina personuppgifter. Du finner kontaktuppgifter på www.datainspektionen.se.

9. Vem skickar vi vidare personuppgifter till?
Personuppgifter som har lämnats till Charisma kan endast vidarebefordras till:

• verksamhetens interna avdelningar

• noga utvalda och betrodda tredje parter som har uppdragits att leverera produkter eller tjänster som du har beställt

• affärspartners ansvariga för att registrera och hålla ditt konto tillgängligt.

För att kunna vidareutveckla och förbättra Charisma för vi statistik på hur du använder webbplatsen.

Personuppgifterna registreras hos Charisma och sparas i fem år.

Vi samarbetar endast med dataansvariga i EU eller i länder där vi kan säkra ett tillräckligt skydd för dina uppgifter.

Som registrerad hos Charisma har du alltid rätt att invända mot registrering. Du har också rätt till insyn kring vilka upplysningar som finns registrerade om dig. Dessa rättigheter följer av GDPR och nationella lagstiftningar. Förfrågningar i detta avseende skickas till: hej@charisma.se.

10. Till vad använder vi dina personuppgifter?
Vi kan använda dina personuppgifter för att:

Genomföra det köpeavtal du ingår på vår webbplats (skicka dina varor, med mera)

Registrera samt hålla din profil uppdaterad

Ge dig möjligheter att ta del av vissa tjänster, till exempel tävlingar och kampanjer på nätet

Säkra driften och kundtjänsten på vår webbplats

11. Distribution av nyhetsbrev

11.1. Syfte och rättslig grund
Dina uppgifter används för att skicka nyhetsbrevet du prenumererar på via e-post och för att analysera hur du engagerar dig i nyhetsbrevet och eventuellt länkat innehåll i det. Genom att uppge ditt namn kan vi göra nyhetsbrevet mer personligt och tilltala dig vid förnamn.

11.2. Datamottagare
Vi använder tjänsteleverantörer för distribution och analys, som fungerar som våra databehandlare. Alla leverantörer är kontraktuellt skyldiga att behandla dina uppgifter konfidentiellt.

11.3. Lagringstid
Uppgifterna behandlas endast så länge det relevanta samtycket finns.

11.4. Tillhandahållande av uppgifter: Obligatorisk eller frivillig
Att tillhandahålla dina personuppgifter är frivilligt och enbart baserat på ditt samtycke. Det finns inga nackdelar med att inte dela dina personuppgifter. Men utan ditt samtycke kan vi inte skicka vårt nyhetsbrev till dig.


11.5. Återkallande av samtycke
Du kan när som helst återkalla ditt samtycke att prenumerera på vårt nyhetsbrev. Alla våra nyhetsbrev innehåller en länk för detta ändamål. Det är även möjligt att återkalla ditt samtycke via andra kontaktalternativ som finns på webbplatsen.

11.6. Tredjelandsöverföring
För att skydda dina uppgifter i USA har vi ingått ett databehandlingstillägg (DPA) med Klaviyo, baserat på EU-kommissionens standardavtalsklausuler, vilket möjliggör överföring av dina personuppgifter till Klaviyo. Denna DPA kan granskas på följande länk: https://www.klaviyo.com/privacy/dpa.

11.7. Profilering
Om du har gett ditt samtycke analyserar vi hur du engagerar dig med distribuerade nyhetsbrev och efterföljande besök på vår webbplats för att anpassa vilka nyhetsbrev du mottar framöver samt förbättra våra onlineerbjudanden samt på sociala medier.

12. Information om dina uppgifter
Du har alltid rätt att få veta vilka uppgifter vi har registrerat om dig. Om du önskar utöva denna rätt ska du kontakta oss på hej@charisma.se. Du kan alltid begära rättelse av inkorrekta uppgifter.